ulferlingsson Site Admin
|
Posted: 2007-09-04 13:27:14, Tue Post subject: Censurerat från forumet Vetenskap och Folkbildning |
|
|
Mitt svar på ett inlägg i forum vetenskap och folkbildning har blivit borttaget flera gånger så jag postar det här istället. Problemet verkar vara att personen får lov att häva ur sig irrelevanta argument och invektiv under anonymitetens täckmantel, och det är inte ens tillåtet på det forumet att påpeka att den andre är anonym fastän det gör spelfältet väldigt ojämnt, till nackdel för den som vågar att öppet stå för sina argument, och till fördel för de fega.
| Victor_Von_Doom wrote: | | Vem jag är har ingen betydelse. | Inte för argumenten, men för din egen skull. Den som skriver anonymt behöver inte stå för sina ord och det är inte bra för ens självaktning. Och den som har dålig självaktning avreagerar sig ofta genom att vara elak i onödan så att det blir en ond cirkel.
| Victor_Von_Doom wrote: | | Att Platon ej känner till något om det Feniciska språket och påstår att det är atlantidiskt är inte ett dugg anmärkningsvärt. | Samma cirkelargument som du körde med förra gången.
| Victor_Von_Doom wrote: | Eftersom du skrivit en bok där du anser att Platon har rätt om Atlantis, kan jag väl utgå ifrån om att du inte vet någonting om källkritik.
...
jag har inte läst Timaios eller Kritias, men jag anser det vore slöseri för en sån här enfaldig diskussion | Utan kommentar (emfas tillagt).
| Victor_Von_Doom wrote: | | Vad skulle han annars syfta på? | Samma cirkelargument igen.
Här är hela det inlägg jag svarade på:
| Victor_Von_Doom wrote: | | Ulf Erlingsson wrote: | | Gömd bakom anonymitetens täckmantel får vi här höra flera irrelevanta argument, av vilka vi kan märka. |
Vem jag är har ingen betydelse. Internet ställer inga såna krav. Jag bryr mig således inte om att du tycker det är något problem.
| Ulf Erlingsson wrote: |
I verkligheten återgav han naturligtvis bara fakta: att ordet Gadeiros med sina varianter uppenbarligen är det enda atlantiska ord vi har. Att det är så är ju fullkomligt självklart för var och en som har läst Timaios och Kritias - dessa verk är den enda källan om Atlantis, och Gadeiros (med sina varianter) är det enda ord som källan påstår är atlantiskt. Det är ett oomkullrunkeligt faktum som denne anonyme belackare beskriver som att "han spottar ut [sic] sig något så dumt". Inte undra på att han inte vågar stå för sina åsikter med namn.. |
Eftersom du skrivit en bok där du anser att Platon har rätt om Atlantis, kan jag väl utgå ifrån om att du inte vet någonting om källkritik. Du vet ingenting om att sätta litterära och "dokumentära" forntida verk i sin samtida kontext. Eller så låtsas du inte känna till något om historisk källkritik.
Att Platon ej känner till något om det Feniciska språket och påstår att det är atlantidiskt är inte ett dugg anmärkningsvärt. Grekerna hade enormt liten kännedom om språk och kulturer utanför deras egen. De flesta grekiska lärda på den här tiden nedvärderade istället de flesta andra kulturer rätt mycket. Kom ihåg att grekerna under Platons tid dominerade handeln i främst den östra delen av Medelhavet och kontrollerade alltså handeln med deras eget lingua franca. (om jag litar på ditt ord dvs, jag har inte läst Timaios eller Kritias, men jag anser det vore slöseri för en sån här enfaldig diskussion). Gadir och Nordafrika, Iberiska kusten, västra Sicilien, Korsika och Sardinien, var tvärtemot koloniserade av Feniciska Karthager.
| Ulf Erlingsson wrote: | | Ignoratio elenchi - att Cadiz förmodligen fått sitt namn ifrån det historiskt dokumenterade feniciskt/semitiska Gadir bevisar inte att det var Cadiz Platon syftade på (detta blir nämligen ett cirkelbevis: "han syftade på Cadiz, alltså kom Gadeirikes av Gadir, alltså syftade han på Cadiz" osv).. |
Vad skulle han annars syfta på? Om jag skriver "Jag ska åka till Gotska sandön imorgon", så torde jag mena det faktiska ön som ligger utanför Gotland, öster om Sverige". Eller menar du att ordet "gotska sandön" i den här meningen är en cirkeldefinition? Eftersom man behöver inte mena Gotland med Gotska utan en helt annanstans. Någon annan sandö? T.ex gotska sandön på mars? Ligger Gadeiros på Irland? Ligger det på Dogger Bank? I Nordnorge, vad är det du egentligen påstår?
Om jag får upplysa dig så är Gadeirikes eller Gadeiros typiska grekiska böjningsformer av området runt Gadeira eller Gadir. Precis som "gotska" är en svensk/lokal form av Gotland. Även om det kan finnas ett Gotska sandön i Paris, ett Gadeiros i Patagonien så är det inte troligen att det är det här man syftar på i första hand.
.
Eftersom du älskar Wikipedia kan jag ju citera det så får du lära dig lite om Cadiz-namnhistoria.
| http://en.wikipedia.org/wiki/C%C3%A1diz wrote: |
Etymology of the city's name:
Gadir (in Phoenician: ), the original name given to the outpost established here by the Phoenicians, means "castle", "fortress", or, more generally, "walled stronghold" or simply "wall". The name is equivalent to the place-name, Agadir, which is common in north Africa. To this day, "agadir" means "wall" in the Berber language. Gadir became the most important Phoenician enclave on the Iberian Peninsula
Later, the city became known by a similar Attic Greek name, Gadeira, ?? ???????. In Ionic Greek, the name is spelled slightly differently: ???????. This spelling appears in the histories written by Herodotus. Rarely, the name is spelled ? ???????, as, for example, in the writings of Erastosthenes (as attested by Stephanus of Byzantium).
In the Latín language, the city was known as Gades; in modern Arabic, it is called ????, Q?dis.
Natives of Cádiz are known as gaditanos).. |
Slutligen hemfaller denne anonyme person åt invektiv. Vad detta visar, om något, är att det är dåligt ställt med den civiliserade vetenskapliga debatten, och att jag gjorde helt rätt i att skriva denna bok och utmana de mörkrets krafter som Von Doom representerar. Ack, hur träffande är inte hans pseudonym! |
Härligt att få vara ond för en gångs skull!
Nä Herr Von, du vet uppenbarligen inte vad du talar om. Måtte Allah eller vem du nu tror på upplysa ditt sinne. |
Jag är atheist. |
|
|